A A A

Żywienie kobiety karmiącej

W okresie karmienia zapotrzebowanie na składniki odżywcze, takie jak: białko, witaminy, składniki mineralne, jest wyższe niż w okresie ciąży; wskazuje nam to tabela III str. 210. To zwiększone zapotrzebowanie zostało uwzględnione w zamieszczonej poniżej dziennej racji pokarmowej opracowanej dla kobiety karmiącej. Podana racja pokarmowa stanowi podstawę do planowania całodziennych jadłospisów. Należy planować je według tych samych zasad co dla kobiety ciężarnej, zwiększając nieco niektóre produkty do podanych ilości w dzien¬nej racji pokarmowej. Niedożywienie kobiety karmiącej lub nieprawidłowe żywienie odbija się bardzo niekorzystnie na laktacji (wydzielaniu mleka). Kobiety wtedy za¬zwyczaj tracą pokarm już w 2—3 tygodniu, co jest krzywdą dla dziecka i szkodą dla matki, gdyż musi zajmować się przygotowaniem sztucznego pożywienia. Wbrew panującym przesądom kobieta karmiąca może jeść prawie wszystko, a więc także i potrawy kwaśne, tj. kiszoną kapustę, ogórki, pić kwas z kiszonych buraków, serwatkę, jeść wszystkie kwaśne owoce; wykluczamy je¬dynie spożywanie czosnku, którego zapach przechodzi do mleka i nadaje mu bardzo nieprzyjemny zapach i smak. Kobiecie karmiącej, podobnie jak ciężarnej, nie woino natomiast pić żadnego alkoholu, a więc także wina i piwa ciemnego; nie wolno również palić papierosów, gdyż alkohol i nikotynę matka karmiąca przekazuje swemu dziecku wraz z pokarmem.