A A A

Jak powinnyśmy wykonywać ćwiczenia?

Każda lekcja gimnastyki powinna składać się z 3 części: części przygotowującej, głównej i końcowej. W części pierwszej stwarza się najkorzystniejsze warunki dla powolnego rozruszania całego organizmu (przyśpieszenia obiegu krwi, pogłębienia oddechów, prostowania kręgosłupa). Pożądane są tu więc ćwiczenia rytmiczne, a także rozmaitego rodzaju marsze. Dobrze jest włączyć do tej grupy ćwiczenia wymachowe nóg, elementy tańca itp. W części drugiej — głównej, przechodzimy do ćwiczeń wzmacniających mięśnie, zwiększających ruchomość stawów i przyśpieszających ogólną przemianę materii. Jednakże na początku należy unikać zbytniego napięcia miꜬniowego i nie stosować skłonów ku tyłowi (mostów) bez wzmocnienia mięśni podstawy miednicy. Wprowadzać natomiast można różnorodne ćwiczenia nóg (przysiady, skoki itd.). Kończyć gimnastykę należy ćwiczeniami uspokajającymi organizm i rozluźniającymi mięśnie. Ustalając kolejność ćwiczeń, trzeba uwzględniać męczenie się mięśni. Stąd też zrozumiała jest konieczność ćwiczenia coraz to innych grup mięśniowych, np. ćwiczenia tułowia i szyi powinnyśmy przeplatać ćwiczeniami nóg itp.