A A A

Jak ćwiczyć w czasie połogu

W pierwszej dobie po porodzie zaleca się jedynie ćwiczenia oddechowe, które wpływają na poprawę krążenia krwi i usuwają zastój krwi. Można też stosować luźne wymachy ramion oraz zmieniać położenie ciała — leżeć na zmianę na prawym i lewym boku. Od drugiej doby po porodzie może położnica rozpocząć :uchy czynne: początkowo w postawie leżącej, a następnie siedzącej, klęczącej, wreszcie stojącej. Jednym z ćwiczeń, które doskonale wpływa na wzmocnienie wszystkich mięśni dna miednicy, jest rytmiczne wciąganie odbytu, to jest kurczenie mięśni jak przy próbie zatrzymania stolca. W połogu ćwiczenie to spełnia bodaj największe zadanie, przyczyniając się do szybkiego wzmocnienia mięśni podstawy miednicy. Ćwiczenia fizyczne, oprócz wzmacniania mięśni, wpływają również dodatnio na przemianę materii, dają lepsze samopoczucie, poprawiają sen, ułatwiają regularne wypróżnienia, oddawanie moczu, poprawiają krążenie krwi itd. Dla całkowitego przywrócenia sprawności mięśni nie wystarczy ćwiczyć tylko w ciągu pierwszych 7—10 dni. Ćwiczenia muszą być stosowane w ciągu całego okresu połogu, to znaczy w ciągu co najmniej 6 tygodni. Chociaż przybywa w tym czasie kobiecie wiele zajęć związanych przede wszystkim z pielęgnowaniem i karmieniem dziecka, to jednak nie powinna ona rezygnować z ćwiczeń fizycznych, które są tak ważne dla jej zdrowia. Po upływie 8 tygodni od porodu kobieta może uprawiać normalne ćwiczenia gimnastyczne.