A A A

Ćwiczenia fizyczne w okresie połogu

Kobietom przyzwyczajonym do dawnych surowych zaleceń, by po porodzie leżeć nieruchomo w łóżku, wyda się może niemożliwe wykonywanie w połogu ćwiczeń gimnastycznych. A jednak ćuńczenia takie nie tylko, moż¬na, ale trzeba wykonywać w czasie połogu, i to poczynając już od pierwszego dnia.' Ćwiczenia fizyczne w czasie połogu wpływają bowiem doskonale na stan ogólny kobiety. Przyśpieszają zwijanie się macicy, zapobiegają zakrzepom, sprzyjają szybszemu powrotowi do sił oraz przywracają jędrność mięśni ściany brzucha i dna miednicy. Wiemy już, że w czasie ciąży mięśnie powłok brzusznych ulegają nadmiernemu rozciągnięciu. W czasie porodu dołącza się do tego rozciągnięcie mięśni krocza i podstawy miednicy. Wszystkie mięśnie dolnego odcinka brzucha są zatem po porodzie zwiotczałe i rozciągniętei Dla przywrócenia sprawności tym zwiotczałym mięśniom zalecamy czynne ruchy oraz dość wczesne wstawanie, zamiast stosowanego dawniej nieruchomego leżenia w łóżku prawie przez dwa tygodnie. Wiemy bowiem, że mięśnie może wzmocnić tylko praca i czynne kurczenie się. Z tego też względu obecnie już nie bandażujemy brzucha, co dawniej również często stosowano, a co nie przynosi żadnego pożytku, lecz raczej szkodę. Jednakże bezpośrednio po porodzie kobieta wymaga jak najwięcej snu i zupełnego odpoczynku, i dlatego po świeżo przebytej ciężkiej pracy nie należy od razu obciążać jej zmęczonego organizmu ćwiczeniami fizycznymi.